Αρχική

Τι είναι το Game2AWE

Πρόσφατα έχει παρατηρηθεί η ανάπτυξη συστημάτων που παρέχουν στον χρήστη άσκηση με την μορφή παιχνιδιών (exergames). Τα συστήματα που προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα έχει αποδειχθεί πως είναι ασφαλή για τους ηλικιωμένους και βοηθούν στη βελτίωση τόσο του γνωστικού επιπέδου όσο και της φυσικής κατάστασης σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με τους παραδοσιακούς τρόπους εξάσκησης κυρίως λόγω των κινήτρων (π.χ. επίπεδα δυσκολίας, βαθμολογία) που δίνουν στους χρήστες. Το έργο GAME2AWE στοχεύει στην ανάπτυξη και αξιολόγηση μιας καινοτόμου πλατφόρμας παιχνιδιών για τη βελτίωση της φυσικής και γνωστικής υγείας των ηλικιωμένων. Η πλατφόρμα παρέχει στον χρήστη τη δυνατότητα άσκησης με την μορφή παιχνιδιών (exergames) και περιλαμβάνει κινήσεις με μεταβλητή πολυπλοκότητα ενσωματωμένες σε ένα διασκεδαστικό εικονικό περιβάλλον.

Γιατί Game2AWE

Το 2050 εκτιμάται ότι ο παγκόσμιος πληθυσμός των ηλικιωμένων (ηλικίας 60 ετών και άνω) θα είναι 2 δισεκατομμύρια. Παρόλο που η μακροβιότητα αποτελεί σημαντικό επίτευγμα των σύγχρονων κοινωνιών, το κόστος της δυσμενούς γήρανσης είναι σημαντικό τόσο σε ατομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, έχουν μεγάλη σημασία οι παρεμβάσεις που μπορούν να υποστηρίξουν την ευμενή γήρανση για να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής και την ευημερία των ηλικιωμένων.

Προσέγγιση

H βάση της προσέγγισης που ακολουθείται είναι η θεωρία δραστηριότητας της γήρανσης (activity theory of aging), σύμφωνα με την οποία η ενεργός δραστηριοποίηση οδηγεί σε μεγαλύτερη ευημερία και ευτυχία στη ζωή. Για την ανάπτυξη των εφαρμογών ασκήσεων-παιχνιδιών ακολουθείται η ανθρωποκεντρική σχεδίαση (human-centered design) σύμφωνα με το πρότυπo ISO 13407 για αλληλεπιδραστικές εφαρμογές. Ο σχεδιασμός βασίζεται σε μια επαναληπτική διαδικασία όπου στο αρχικό στάδιο πραγματοποιούνται δια ζώσης συναντήσεις μεταξύ της ομάδας ανάπτυξης των εφαρμογών, των ηλικιωμένων και ειδικών υγείας (φυσιοθεραπευτές, ορθοπεδικοί, ψυχολόγοι) οι οποίοι καλούνται να προσδιορίσουν τις πιθανές δραστηριότητες αλληλεπίδρασης και τους βασικούς μηχανισμούς που σχετίζονται με τους παρεμβατικούς σκοπούς κάθε παιχνιδιού. Θα δημιουργηθεί μια ομάδα εστίασης (focus group), η οποία θα βοηθήσει στην εκλέπτυνση των χαρακτηριστικών του κάθε παιχνιδιού και των κινήσεων του σώματος που θα χρησιμοποιηθούν για την ενδυνάμωση των ηλικιωμένων κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Με την αποτύπωση του αρχικού πλάνου της εφαρμογής, υλοποιείται ένα γρήγορο πρωτότυπο της ιδέας του παιχνιδιού, το οποίο δίνεται στους χρήστες για αξιολόγηση. Στο στάδιο αυτό ενεργό ρόλο αναλαμβάνει η ομάδα ανάπτυξης με αρμοδιότητα την ανάλυση των αξιολογήσεων των χρηστών και την επιβεβαίωση της καταλληλότητας χρήσης του πρωτοτύπου. Ακολουθεί ένα στάδιο επανασχεδιασμού με βελτιωμένους κανόνες παιχνιδιού και αλληλεπιδράσεις πριν την τελική ανάπτυξη του πρωτότυπου.

Τεχνολογίες

Το σύστημα θα ενσωματώνει τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας και αναγνώρισης κινήσεων με τη χρήση αισθητήρων ανίχνευσης κίνησης. Η τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας θα  προσφέρει στον χρήστη ένα ρεαλιστικό περιβάλλον ανοικτού κόσμου το οποίο θα σχεδιαστεί με τη χρήση μηχανής ανάπτυξης γραφικών (Unity Graphics Engine).  Επίσης ο συνδυασμός της εικονικής πραγματικότητας με τον αισθητήρα κίνησης καταργεί την ανάγκη ύπαρξης επιπλέον τηλεχειριστήριων παρέχοντας μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων στο χρήστη. Η υλοποίηση και ενσωμάτωση αλγορίθμων μηχανικής μάθησης με στόχο την εκπαίδευση του συστήματος για την αναγνώριση πολύπλοκων κινήσεων επιτρέπει τη δημιουργία ποικιλίας ασκήσεων για τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και του γνωστικού επιπέδου του χρήστη. Επιπλέον το σύστημα θα υποστηρίζει την ταυτόχρονη χρήση του από δύο ή και περισσότερους χρήστες επιτρέποντας έτσι τη συνεργασία με στόχο ένα καλύτερο ομαδικό αποτέλεσμα ή τον θεμιτό ανταγωνισμό. Για την εκτέλεση των ασκήσεων πέρα από τις κινήσεις του σώματος που θα γίνονται αντιληπτές από τον αισθητήρα κίνησης θα κατασκευαστεί ένα έξυπνο πάτωμα το οποίο θα αποτελείται από αυτόνομα ρομποτικά πλακίδια,